Nejdříve chceme srdečně poděkovat všem ochotným dárcům, kteří jste se zapojili do finanční pomoci: Přes DMS bylo vybráno téměř 100 000 Kč, přes portál Darujme 8,1 mil. Kč a na účtu veřejné sbírky je připraveno 22,5 mil. Kč. Celkem máme aktuálně pro obyvatele obcí zasažené tornádem k dispozici 30,7 mil. Kč.
Postupně také přicházejí přislíbené firemní dary, o jejichž výši vás budeme informovat.
Jak bude rozdělování peněz lidem probíhat?
V pondělí ráno proběhlo zaškolení 10 dvojic dobrovolníků, kteří se pod vedením koordinátorů ADRA pustili do obcházení domů a jejich obyvatel v přidělené oblasti Moravské Nové Vsi. Cílem bylo provést šetření na místě: kdo v domě žije, jaké jsou aktuální materiální i psychosociální potřeby obyvatel, jaké možnosti mají lidé vypomoci si sami nebo v rámci širší rodiny a přátel.
Humanitární organizace ADRA se řídí při rozdělování peněz několika zásadami ověřenými dlouholetou praxí i svým etickým kodexem.
- Snaha spolupracovat s dalšími neziskovými či církevními organizacemi, pokud o to stojí: smysl je dělat práci a využívat své zdroje efektivně, rozdělit si oblasti, nezdvojovat zbytečně řadu úkonů.
- Průhlednost a otevřenost s nakládáním s darovanými penězi. Dárcům, kteří darují přes portál Darujme vystavíme v lednu příštího roku Potvrzení o daru. Příjemce pomoci dostane smlouvu o zaslané částce, doklady pečlivě shromažďujeme.
- Darujeme všem stejně – neupřednostňujeme jednotlivé rodiny. Je velmi komplikované posoudit skutečnou potřebnost lidí, monitorovat jejich další možnosti a zdroje pomoci. Disproporční dary mohou přinést do ulice a obce nepochopení, nepříjemnosti a závist.
! Prosíme tedy i vás o zvážení podpory jen určitých jednotlivců, promyslete situaci v dlouhodobém horizontu.
Na koordinační schůzce spolupracujících organizací bylo rozhodnuto, že v tzv. první vlně bude poškozeným domácnostem odesíláno na účet 150 000 Kč.
Snažíme se zprocesovat odeslání prvních částek lidem co nejdříve, ale je potřeba ošetřit vše darovacími smlouvami (pro stovky domácností) a situaci komplikuje ztráta dokladů některých osob a jejich následné ověřování.
Jak je to s materiální pomocí?
Není potřeba dovážet žádné potraviny, drogerie, drobné nářadí, košťata, úklidové prostředky – všeho je na místě dost. Potřeby se navíc mění a vyvíjejí – zakrývací plachty již také nejsou aktuálně potřeba. ADRA rozdala lidem desítky vařičů, elektrocentrál, prodlužovaček, powerbanky, řadu dalších potřeb a reagujeme i na individuální prosby (např. sehnání polohovací postele).
Stále jsou potřeba a řadu týdnů budou lidem velmi vhod latě, prkna, trámy, střešní krytiny.
Snažíme se tento stavební materiál nasmlouvat, ale potřeba je velká a dodávky ve stavebnictví letos obecně složité. Zvláště, když je chceme (zatím stále) pro lidi zdarma :-).
Potřeba jsou řemeslníci – pokud máte čas a chuť, prosíme zavolejte si sami na čísla na obcích pro řemeslníky uvedená zde.
Co dobrovolníci – mají přijet?
V současnosti se na místě nachází řada spontánních dobrovolníků, které však ADRA neorganizuje – nezajišťuje jim práci, ubytování, stravu, pojištění. Nicméně ADRA očekává, že zájem těchto lidí brzy opadne, stejně tak naroste únava a vyčerpání místních obyvatel.
A zde, v této další fázi, počítáme s nástupem ADRA dobrovolníků: v následujících dnech/příští týden plánujeme spustit přihlašování. Dobrovolník by zůstával na místě optimálně 2 dny, protože práce je velmi náročná. Třetí den již často poklesne efektivita, vzrůstá riziko úrazů apod. O podrobnostech vás budeme informovat.
Další odpovědi na nejčastější otázky jsme pro vás zpracovali zde.
Chceme opravdu srdečně poděkovat vám všem, kteří jste darovali finanční částku či nabídli pomoc.
Velmi oceňujeme poskytnutí zázemí pro koordinaci ADRA aktivit jak sboru Břeclav, Dobrovolnickému centru ADRA Břeclav, tak přímo na místě děkujeme za zapůjčení autobusu od kolegů ADRA Slovensko.
Děkujeme, že jste tu s námi pro druhé!
Vaše ADRA
Buďte s námi v obraze na sociálních sítích.